skatethuis verhalen routes skataria websporen contact
Zoek op de site:
Aangepast zoeken
sfeerverhaal
routebeschrijving
routekaartje

< < < vorige < < <



Het copyright van deze site en haar inhoud, voor zover niet anders vermeld, berust bij Johan Grootveld.

Site design:
Johan Grootveld / Blinksoft

skeeleraars met helmen op een skateroute

Kralingse plas Rotterdam.
(klein rondje 3,8km, groot rondje 7,3 km) lijn tussen toertocht verhaal en skateroute beschrijving

In het noordoosten van Rotterdam ligt een oude, met bos omgeven veenplas.
Midden in de hectiek van de grote stad. Een verademing om zo'n rustig stukje natuur daar te vinden.
Dat vinden vele Rotterdammers. Vooral op zondag is het er een drukte van belang.
Anke, een vriendin, woont daar op een bovenhuisje in de buurt. Zonder tuin of balkon.
Uit haar enthousiasme maak ik op dat de geneugten van het recreatiegebied die van een eigen tuintje verre overtreffen. Bijvoorbeeld een goed gesprek, op een lommerrijk parkbankje. Maar een rondje op de fiets door het groen versmaadt ze ook niet.
Ze is dan ook nogal eens bij de plas te signaleren, zeker als het weer meewerkt.

"Kun je daar dan een beetje skeeleren?" vraag ik me af bij het lezen van de e-mail die een skatefreak mij over de Kralingse plas stuurde naar aanleiding van mijn verhalen op Internet.
"Ja", beantwoordt hij de vraag volmondig.
"Tout wheelend Rotterdam is daar te vinden, het is echt helemaal te gek!!"
Nu is een dergelijke aanprijzing voor mij niet voldoende om me onmiddellijk op wielen naar de skatende incrowd bij het Minang Kabauhuis aan de plas te reppen. Integendeel. Mijn voorkeur gaat uit naar de wijdsheid van eindeloze poldertochten. Of het freewheelen over een geasfalteerd, rustig bospad.
"Je kunt er op sommige stukken machtig doorhalen", vervolgt Putting in zijn e-mail. "Vooral het pad langs de Bosdreef is prachtig!"
"Kijk", overweeg ik, al iets minder gereserveerd, "dat spreekt me meer aan."
Uiteindelijk moet zo'n tochtje vooral een leuke middag opleveren. En als ut kèn ook nog een nieuw skeelerverhaal.....

Het onderwerp is al weer lang in vergetelheid geraakt, als we weken later een alcoholisch, maar toch gezellig samenzijn met Anke. Als ik haar na afloop thuis breng, helemaal aan de andere kant van de Kralingse plas, zie ik op de kwartcirkelvormige Bosdreef het licht....
Zo ontzettend vaak ben ik hier al langs gereden, realiseer ik me opeens. Zonder dat het me ooit eerder is opgevallen.
Wat een ontiegelijk eind dat Kralingse asfaltlint wel niet is.. En dat het bovendien aan elke kant voorzien is van een even lang, maagdelijk rood skielurpad!

Als het de zondag erop zomert zoals dat in het Rotterdamse maar zelden gebeurt, begeef ik me dus op wielen naar dat paradijs voor de skate-incrowd. Niet om onder het genot van een pilsje, vanachter de donkere ray-ban zonnebril naar aantrekkelijk vrouwelijk skatevolk te gluren.
Nee, ik ben hier om een tocht te rijden!
Vanuit het Bergse Bos ben je er zo. Via Terbregge, dat zich al dertig jaar poogt te verlossen van de autostroom, die zich er onafgebroken door de nauwe hoofdstraat perst. Van een skatersstroom over de even smalle fietspaden is gelukkig nog geen sprake. Link wordt het pas bij het nemen van de stoplichtenkruising naast de openlucht tentenexpositie van de Huifkar.
Maar dan strekt zich het beloofde asfaltpad langs de Bosdreef voor me uit. Ron Putting heeft geen woord teveel gemaild.
Het is hier inderdaad màchtig uithalen. Kilometers lang!

skeelerend op inline skates door het Kralingse bos

Het stukje bij de jachthaven is op skeelers een stuk oncomfortabeler dan samen met Anke in een goedgeveerde auto.
Eventjes omschakelen dus. Er komt nog een onafzienbaar, betegeld eind Kralingse Plaslaan. Een rollende architect kan het kwellende wegdek hier gelukkig even vergeten door zich te concentreren op de voortreffelijke architectuur naast zich. Dertiger jaren "Stijl" naast negentiger jaren Post-modernisme. Met Anke in de auto schiet mijn aandacht voor de bouwkunst er doorgaans bij in. Die Putting had dus geen ongelijk. Het is echt te gek hier!!
De losliggende tegels houden me net voldoende bij de skeelerles om niet onderuit te gaan. Na de laatste witte villa's is het leed geleden: de Kralingseweg heeft weer rood, glad fietsasfalt. Even voor de golfclub duik ik een gloednieuw asfaltpad in. Linksaf richting hertenkamp. Ook hier weer prachtig mooi glad asfalt. Ik zie weinig collega-schoenrijders, maar des te meer voetgangers. Zowel de twee- als de viervoeters wijken gelukkig op tijd uit.
Op dit punt ben ik inmiddels al driekwart rond de plas gereden en heb nog geen enkele snelle zonnebril op wielen gezien!
Dat valt me toch een beetje tegen... Waar zit die Rotterdamse skéét-sien (skate-scène) nou?

Na de hertenkamp buig ik scherp linksaf. Terug richting Kralingseweg. Dit keer over de aanmerkelijk drukkere Plaszoom, voorzien van een mooi rood skeelerpad met véél tegenliggers.
De eerste zonnebril herken ik aan zijn belabberde skatestijl en de housende ghettoblaster op zijn schouder. Hier vindt dus het Rotterdamse skategebeuren plaats!
Mijn Zandstra's hebben geen remmen, toch weet ik de rollende discotheek ternauwernood zonder schade te ontwijken.
De confrontatie met een tweede zonnebril overleef ik dankzij mijn superieure techniek. Waar het fietspad ophoudt en de skate-horeca begint, zet deze zijn BMW abrupt voor mijn nog steeds ongeremde Zandstra's neer. Midden over de ideale lijn van de route die ik volg.
Alleen door een iets minder ideale lijn te volgen via de kinderhoofdjes van de Plaszoom, weet ik een harde confrontatie met het Duitse blik te vermijden.
De zonnebrillen en het vrouwelijk skateschoon op de nabije terrassen slaan de manoeuvre met bewondering gade.
Maar ik heb opeens mijn bekomst van de roller-incrowd. Met trillende knieën verlaat ik, gelukkig ongeschonden, het rampgebied rond de molens De Ster en De Lelie. Snel terug naar de Kralingseweg. Vervolgens verder langs de Boszoom, waar je een beetje rustig kunt skaten. Hier hoor ik niet bij. Hoe kun je trouwens met zo'n zonnebril op zien waar je rijdt? ?

Ver voorbij de drukke stoplichten naast de Huifkar-tentjes is de schrik in mijn onderstel enigszins geluwd. De (bijna) perfecte cadans keert in de benen terug. Iets hoger, zo ongeveer tussen lurven en kladden in, komt er ook nog een beetje voldaan gevoel op.
Ik ben tenslotte toch eventjes onderdeel geweest van de Rotterdamse skeet-sien!!
Anke en Ron, je kunt je inderdaad perfect vermaken rond de Kralingse plas. Maar kijk wel een beetje uit voor yuppende skaters in BMW's!

pijl

Routekaartje...

toertocht en wegdekrating kaartje
asfalt rating kleuren legenda bij toertocht kaartje en wegdek beschrijving

Routebeschrijving en info...

Het parcours van de route luidt:

  1. Zelf begon ik aan de noordoostzijde, bij het kruispunt van Bosdreef, Boszoom en Terbregseweg.
  2. Er zijn echter voldoende parkeerplaatsen langs het parcours die als startpunt kunnen dienen. Voor openbaar vervoerders ligt het
  3. metrostation Voorschoterlaan redelijk dicht bij de plas.
  4. Bosdreef over op skates of rolschaatsen en rechtsaf het fietspad erlangs op, uitskeeleren tot de Prinses Beatrixlaan.
  5. Deze linksaf in skaten, aan het eind rechtsaf het Langepad op. Het wegdek is hier, zeker de fietspaden, beroerd, maar de rijbaan is beter.
  6. Linksaf voorbij de jachthaven de Kralingse Plaslaan op skeeleren. Betegeld, niet best fietspad.
  7. Verderop heet het Kralingseweg en is het fietspad weer perfect voor rolschaatsers en inline skaters.
  8. Bij hol omlaag en parkeerplek linksaf een mooi nieuw pad in skeeleren naar de hertenkamp.
  9. Bij de hertenkamp scherp linksaf de Plaszoom op skaten. Veel horeca met terrassen langs het water.
  10. Bij kruising met Kr. Plaslaan skate je linksaf weer een bekend stukje Kralingseweg op.
  11. Deze uitrijden tot de Boszoom, oversteken en linksaf het fietspad volgen, terug naar de Terbregseweg.
  12. Voor nog een rondje skeeleren moet je hier niet de drukke Bosdreef over, maar linksaf weer het belendend fietspad op.
Via de Terbregseweg en de Irenebrug is een koppeling tot stand te brengen met de Rottemeren en het Bergse Bos.

pijl

skeeleraars op vijfwiels speedskates


skatethuis verhalen routes skataria websporen contact