skatethuis verhalen routes skataria websporen contact
Zoek op de site:
Aangepast zoeken
skateverhalen
skateroutes
skataria
nieuw!
laatste weerbericht
verhardingen
wegdekrating
vragen - faq
kleding en uitrusting
schoonmaak en onderhoud
pleisters en blaren
websporen
contact

< < < vorige < < <
english version
toerschaatspagina
hosting door::

Het copyright van deze site en haar inhoud, voor zover niet anders vermeld, berust bij Johan Grootveld.

Site design:
Johan Grootveld / Blinksoft

Schoonmaak en onderhoud.....
Uit de Veel Voorkomende Vragen (FAQ) zoals zijn opgesteld binnen de nieuwsgroep nl.sport.skate. Mijn dank en bewondering gaan uit naar de samenstellers van deze informatie.

pijl



Hoe maak ik mijn lagers schoon?

Globaal zijn er drie stromingen:

  1. Makkelijk en snel
    Laat je wielen en lagers gewoon in je skate zitten. Spuit ze nu in met Teflon spray, overal te koop (fietsenzaak bijv). Spuit aan de zijkanten van de wielen. Zet je skates op een krant, en de olie zal het grootste deel van het vuil meenemen en op de krant doen belanden. Als je de volgende dag gaat skaten, spuit ze weer in, en dan meteen skaten. Het knarst misschien een paar meter, maar dan skate je weer als een trein, en zonder veel moeite.
  2. Lagers dicht
    Je kunt bij sportspeciaalzaken een speciaal schoonmaakmiddel voor lagers kopen waar je ze in kunt leggen. Goedkoper en net zo effectief; wasbenzine. Je legt je lagers in een bakje wasbenzine en schud even (dan wordt de wasbenzine helemaal bruin/zwart!), en laat ze er nog even (uurtje) in het benzinebadje liggen. Dit herhaal je tot de benzine schoonblijft. Daarna laat je de lagers goed drogen (een nacht) en vet ze daarna in met, afhankelijk van persoonlijke voorkeur; vet, olie, teflonspray.
    Als ze echt vastzitten dan kun je wat proberen met een spuitbus WD-40, een hi-tech wondermiddel dat 'alles lost krijgt wat vast zit'.
  3. Lagers open
    Om je lagers echt goed schoon te kunnen maken, kun je overwegen om van één kant de afdekplaatjes af te halen. Dat doe je door een veiligheidsspeld in het open stukje van het c-ringetje (dat het plaatje vastzet) te steken en het ringetje eruit te wippen. Dit gaat soms wat lastig: de uiteinden van het ringetje zijn schuin, en dat betekent dat je maar aan e e n kant grip krijgt met je veiligheidsspeld.
    Als je het ringetje eruit hebt gewurmd, kun je het plaatje loshalen. Dit betekent dat je de lagers veel makkelijker kunt schoonmaken en volstoppen met lagervet. Als je je wielen weer inelkaar zet, dan zet je de open kant aan de binnenkant van het wiel.

(terug)



Wanneer en waarmee?

  1. Wanneer maak ik mijn lagers schoon?
    Als je ze hoort knarsen, als je door de regen of het zand bent gereden, als je wielen niet meer goed draaien.
  2. Waar smeer ik mijn lagers mee?
    Afhankelijk van persoonlijke voorkeur: vet, olie, teflonspray.

(terug)



Heb ik al die dure middeltjes echt nodig?

Volgens de een wel, de ander weer niet. Enkele tips:

  1. "Reinigingsvloeistof: petroleum -> goedkoop!"
    "Draait het lager nog, neem 'm dan tussen duim en wijsvinger (van 1 hand) en laat hem flink rondjakkeren in de petroleum. Zit het lager vast, dan is hij sowieso niet zo fris meer, maar dan leg je 'm een tijdje in de petro. en probeer je het later nog eens. Als het lager na een tijdje inderdaad draait als een trein, dan moet je 'm flink heen en weer schudden in de petroleum want je wilt immers van het zand e.d. af.
    Het beste is dan het lager met perslucht uit te blazen (iedere skater heeft toch een compressor?): al het vuil moet samen met de petroleum uit het lager komen.
    Geen perslucht? Wikkel dan alle nog natte lagers in een oude handdoek en stop deze in de centrifuge en laat deze een tijd draaien. Nogmaals, het is van belang dat petroleum en vuil eruit vliegen. De lagers na het bad absoluut niet te drogen leggen wat dan verdampt de petroleum en het vuil blijft alsnog achter. Ben je na het bad + centrifuge nog niet tevreden, gewoon opnieuw in schone petroleum."
  2. Teflon spray, WD 40, olie, etc... vergeet het maar!
    Totaal ongeschikt want te dun. De smering is niet bedoeld om het lager beter te laten draaien (zonder smering loopt-ie het best), maar om het lager van binnen te beschermen: tussen de kogeltjes en de ringen hoort een laagje vet te zijn om te voorkomen dat de kogels en ringen elkaar beschadigen. Dus wat doen we met de nu schone lagers? Koop een blik lagervet en gooi deze leeg in een oude steelpan. Verwarm het vet op een laag pitje en leg de lagers in het gesmolten vet. Even op en neer wiebelen en ze dan met een satéprikker o.i.d. uit het vet plukken. Leg de lagers op een krant om ze dan af te laten koelen. Het vet in de lagers is nu weer gestold en biedt 100% bescherming. Buitenkant een beetje afvegen, ready.
    Overigens: als de lagers aan de buitenkant een beetje vet zijn, prima want het stof blijft daar op plakken en dringt niet in het lager. De petroleum kan door een doek gegoten worden en is dan weer zo goed als schoon."

(terug)



Hoe moet ik mijn wielen omwisselen?

Inline wielen slijten niet gelijkmatig af. De binnenkant slijt harder. En ook het voorste wiel slijt harder, hoewel er ook mensen zijn bij wie het achterste wiel harder slijt. Schrijf daarom met een dikke viltstift nummers 1-2-3-4(-5) op de wielen, voordat je de wielen uit het frame haalt. Aan het einde van de oefening plaats je de wielen 'binnenstebuiten' en in de volgorde 3-4-1-2 weer terug.
Bij skeelers kun je de volgende volgorde aanhouden:
12345 -> 43512 -> 15243 -> 42315 -> 13542 -> 45213 -> 12345. Je ziet dat na zes keer wisselen de oorspronkelijke volgorde weer terug is. Je zet steeds de minst afgesleten kant aan de binnenzijde.
Zijn de wielen ver afgesleten vervang dan alle wielen in een keer door nieuwe wielen. Dit kunnen gerust andere wielen zijn - groter, kleiner, harder, zachter, een ander kleurtje. Laat je hierbij adviseren. Let op: elk frame heeft een maximale wielgrootte!

Om de wielen te verwijderen heb je twee inbussleutels nodig. Druk beide inbussleutels aan weerszijden van het frame goed in de schroefkoppen, anders verniel je de zaak nog. Draai de schroef helemaal los en verwijder de holle as uit het frame en het wiel. Met de speciale 'driepoot' inbussleutel druk je de as zo naar buiten. Nu kun je het wiel er zo uitpakken. Haal alle wielen er op deze manier uit. Bij veel inline skates is op het achterste wiel van de rechterskate een remblok gemonteerd. De as van dit wiel is dan langer dan de andere assen.
Elk wiel bevat twee lagers die op afstand worden gehouden door een zogenaamde spacer. Gebruik de driepoot of een bout van 7 mm dikte om de spacer samen met een lager uit het wiel te drukken. Trek vervolgens de spacer uit dit ene lager. Het andere lager kun je zo uit het wiel pakken. Doe dit met alle wielen. De lagers kun je bij elkaar gooien: het maakt niet uit waar je ze terugplaatst.


Nu kun je je lagers schoonmaken, zie voor advies hierboven. Als je daarmee klaar bent:
Maak de wielen, de spacers, de assen schoon met een doek met eventueel met een beetje oplosmiddel. Veeg vooral ook de binnenkant van het frame helemaal schoon. In het frame zitten de zogenaamde framespacers. Kleine plastic of metalen busjes waarmee de wielen in hoogte verstelbaar zijn. Laat die framespacers gewoon zitten - ze slijten alleen als je met totaal vastgeroeste lagers skate. Als een framespace per ongeluk uit het frame valt, let er dan op dat je hem in hetzelfde gat terugzet.
Druk nu in elk wiel een lager. Druk in dat lager een spacer en druk het tweede lager over die spacer in het wiel. Test meteen even of het wiel lekker loopt en of je niet toch nog een lager moet vervangen.
Plaats elk wiel 'binnenste buiten' en in de nieuwe volgorde tussen de framespacers, druk de as door de framespacers en de wielspacer en draai de schroef van de andere kant aan. Plaats zo nodig een nieuw remblok in de remblokhouder. Als je het remblok niet meer gebruikt met skaten, laat de remblokhouder dan helemaal weg. Dan heb je dus een extra as van normale lengte nodig. Als alle wielen handvast zijn aangedraaid, pak je de inbussleutels. Draai alle wielen nu stevig vast in het frame. Neem zeker in het begin de inbussleutels mee als je skate, voor het geval dat er een bout lostrilt. Je kunt er ook een stukje (isolatie)tape overheen plakken.

Er zijn skaters die vinden dat je de rolrichting van het wiel nooit mag veranderen. Dit vanwege het 'stekelvarken-effect'. Aai een stekelvarken met de stekels mee en hij voelt glad, je hand zal niet slijten. Aai een stekelvarken tegen de stekels in en je vel ligt in stukken. Hetzelfde geldt voor rubber wielen. Een nieuw, glad wiel, wordt door het skaten opgeruwd (er onstaan kleine stekeltjes, die net zoals bij genoemd stekelvarken achterover liggen). Draai je het wiel in looprichting om dan wrijf je constant tegen de stekels in. Het wiel heeft meer weerstand en slijt veel sneller. Het gevolg is wel dat als je een wiel verplaatst van de linker-schaats naar de rechter- EN daarbij de looprichting niet verandert, dat de mooie, kleurige print op de zijkant van het wiel aan de binnenkant kant komt te zitten en dus nauwelijks meer bewonderd kan worden door de toeschouwers.

pijl

.


Skateroutes.

Kijk voor mooie tochten bij de skateroutes !
Alle routes en wegdek kwaliteiten zijn (ooit) door mij verkend. Op de skeelers, al kun je ze ook goed fietsen.
skatethuis verhalen routes skataria websporen contact