|
|||||||||||||||
|
Winter 1995-1996 (3). Molentocht Merendistrict Oud-Ade.
Restaurant "Het Vennemeer" Oud-Ade
horeca langs de route: Mede gebaseerd op het artikel van Ruud Haastrecht uit 'Trouw'
Enige dagen nadat Ruud van Haastrecht, verslaggever van mijn dagblad "Trouw", de tocht reed, herhaal ik die prestatie. Kon deze na afloop waarschijnlijk een vergoeding van het dagblad tegemoet zien, zelf ga ik uitsluitend en alleen voor de eer (en de medaille) het gevecht met het ijs aan. En niks geen trucs met doodlopende stukken, waar je je collega jouw begeerde stempel laat halen, en zelf intussen aan de berenburg denkt. Nee, toen er bij Hoogmade nog wat uithoudingsvermogen over bleek, heb ik zelfs, zwoegend over elke meter tegenwinds, nog de uitbreidingsmogelijkheid naar Roelofarendsveen toegevoegd. Onze ijsjournalist liet, blijkens zijn verhaal, dat extra 20 kilometer stuk vallen "omdat startpunt Roelofarendsveen verpest is door de lawaaierige A4 waar je onderdoor moet". Nu kent de tocht inderdaad twee plaatsen waar het uitgezette en geveegde parcours deze rijksweg kruist. Op ontdekkingstocht door onbekend terrein vormen zulke plekken spannende raakpunten met de mij veel vertrouwder wereld van achter het autostuur. Beide onderdoorgangen liggen in het basisgedeelte van 30 kilometer, en moeten dus ook door onze Trouwrijder zijn gepasseerd. Legde die na afloop van zijn inspanning liever aan bij café De Vergulde Vos in Rijpwetering, dan voort te zwoegen langs de achterkanten van kassen, met op de achtergrond die zo verguisde A4 ? Of wiste de alcohol zijn herinnering weg aan de sublieme glaciale snelweg onder het autobaanviadukt tussen AC-Restaurant en Meubelplein Leiderdorp? Er zijn maar weinig koek-en-zopies onderweg, zoals verslaggever Van Haastrecht terecht opmerkt. Toch liggen de kluunmatten in een wijde boog om het AC-terras heen. Kennelijk is hier geen plaats voor dorstige en vermoeide schaatsers. Voor wie een ouderwets rechtse hamburger prefereert, ligt de ook aanwezige Mc-Donald's ruimschoots te ver van het ijs af. Onwetend van de aanstaande crash van Fokker, maken haar producten zich boven mijn hoofd brullend gereed voor een zachte landing op Schiphol. Zelf suis ik met aanzienlijk lagere snelheid tussen de eilanden van de Kager archipel door. Warmond, bouwkunde-projekt A6. "Ontwerp een woningtype voor aan het water", herinner ik mij
uit mijn studententijd. Het architektenburo van onze toenmalige docent hoopte voor hun opdracht op inspiratie vanuit de opleiding.
Bij Warmond geen spoor van mijn (of ander-students) historische inspanningen. Er lopen slechts intelligent kijkende hooglanders in het park te grazen. Een klapwiekende, schaatsneurotische zwaan probeert mij de doorgang te beletten maar slaagt daar niet in. Verderop ligt Hoogmade, ook al zo'n tastbare Delftse herinnering. Op deze plek is eveneens geen spoor te vinden van de ontwerpwoede, die
architectuurstudenten hier twintig jaar geleden botvierden. Waar die reiger op het ijs staat te wachten tot het nu eindelijk eens gaat dooien,
liggen nog steeds pittoreske woonboten tussen kwetsbare rietkragen. Verdere aspiraties roepen mij helaas nog vele kilometers voort. De Molentocht Merendistrict KNSB is niet compleet zonder minimaal 50 kilometer brons. Langs de kassen en klunend onder bruggetjes bereik ik Roelofarendsveen. Verste punt in de route. Op de terugweg ga ik voor de tweede keer onder de A4 door. Ook verslaggever Haastrecht moet dit tunneltje, waar je struikelt over de ijsschotsen, op zijn kortere route zijn gepasseerd. Het Trouw- artikel rept er niet over. Sneller dan verwacht sta ik weer voor Restaurant Het Vennemeer in Oud-Ade. Vanmorgen zat daar
één vrouw achter de inschrijftafel heel fanatiek vrijwilligster te wezen in een verder doodstil etablissement. Af
en toe een toertochtkandidaat een oranje badge overhandigend. Nu ik terug ben gaat ze, voor de somma van één gulden de datum
in mijn eremetaal persend, ten onder in de drukte van een andere medaille-uitreiking. Er is zojuist een sterk verkorte
molentocht verreden voor jeugdige Adenaren, op de plas voor het restaurant. De deelnemertjes worden door hun (soms behoorlijk
aantrekkelijke) moeders opgehaald. Alle tafels zijn meer dan bezet; overal is het onrustig en een vol glas limo gaat omver. Plassentocht Nieuwkoop Noorden.
Op 9 jan. 2009 opnieuw heerlijk wezen schaatsen in Nieuwkoop. Witte rijp aan de bomen en prachtig, zonnig weer.
Een tweede verandering is de afstand. Zowel de startkaart als de door mij uiteindelijk zo bloedig veroverde herinnerings medaille vermelden 60 km.
De foto's uit Nieuwkoop zijn gemaakt door Jan de Schipper.
horeca langs de route:
Met Anton zou ik eindelijk eens
een tocht samen rijden. Die stond al heel lang op het programma maar het kwam er nooit van.
Nu geeft de agenda 's-ochtends eerst een bouwbespreking bij de gemeente Dussen. Anton staat op dat
moment al op het Nieuwkoopse ijs. De afspraak luidt: "rond enen bij startcafé De Ziende".
Nu zijn afspraken bedoeld om elkaar op het nippertje te missen, ongeacht hoe lang je hebt zitten
wachten. Ook deze keer is dit het geval. Rond half één ter plaatse, vul ik de resterende tijd met schaatsen en soep eten.
Ondertussen afwegend, of ik zal gáán voor 60km, of toch beter op Anton kan wachten.
Het ijs is keurig geveegd en prima te berijden, zolang de breedte van het parcours maar boven de twee meter blijft. Tussen het riet is een labyrint uitgezet van paden, die vaak veel smaller zijn. Daar ligt sneeuw over de scheuren met als gevolg -voor snellere schaatsers- valpartijen. In mijn tempo is de kans daarop een stuk kleiner. Ik raak overmoedig. Dit bochtige parcours lijkt heel geschikt om pootje over in de bochten te oefenen. Zolang die tenminste naar links zijn. Ik lees bewondering (of misprijzen?) voor mijn techniek in de ogen van toekijkende, meer ervaren, rijders.
Hoe in dit kleine natuurgebied een
tocht van 60 km past blijkt snel. Heen en weer slingerend rijd je om de vele smalle landtongen heen, soms op korte afstand door het
riet heen een glimp opvangend van de schaatsers die enkele kilometers vóór of achter je rijden. Systeem
Safaripark Beekse Bergen. Overal hou je zicht op de opvallende kerktoren van Noorden. Als extra handicap zijn op onverwachte plaatsen,
vlak boven het ijs, horizontale boomstammen aangebracht. Goede rijders, die zich tot hiertoe staande hebben gehouden, gaan daar alsnog voor de bijl.
Er zijn meer zaken niet helemaal in orde. Veel stempelposten zijn gevestigd in etablissementen, welke verder dan op verantwoorde kluunafstand van het ijs gelegen zijn. Verwarrend genoeg liggen enkele controles van de concurrerende Meijetocht gewoon langs onze route. ("Hier NIET stempelen").
Op het punt, waar de twee 30km-routes samensmelten tot één van 60, twijfel ik.
Volgens het kaartje zou op dit moment driekwart van het voorgenomen rondje, de blauwe route, zijn gereden. In minder dan een uur. Ben ik zó snel?
Dan moet het tweede stuk, de rode route, nu nog te doen zijn. Het is pas drie uur.
|
|
|||||||||||||
|