|
|||||||||||||||
|
Winter 1996-1997 (1). Westveense Poldertocht Woerden.
30-12-96
"Vóór ik vertrek eerst even een sigaretje." Kerstin zet zich naast de portacabin van de IJsclub op de beschoeiïng en stoomt acht centimeter nicotine de jachthaven van Woerden in. De wolken lossen slechts langzaam op in de vrieslucht. "Nu moeten we maar beginnen, we zijn al niet zo vroeg meer." dring ik aan, "wil je nog een béétje tocht rijden voor donker, dan moeten we niet te lang blijven wachten." "Ik zet even een andere muts op, het is zo koud," worstelt mijn ijsgenote alweer in haar rugzak. De wind staat op storm en de zon is verdwenen achter de dichte sneeuwwolken. Kerstin gaat opnieuw zitten maar trekt deze keer eindelijk haar schaatsen aan. Mijn oude, werkloze Viking Mids. "Wat knellen ze, en ik sta zo láág!" "Even doorzetten, als je eenmaal gewend bent zitten ze als pantoffels." "Maar ik heb nog nooit op zulke schaatsen gestaan, mijn enkels zwikken." "Dat ligt niet aan je schaatsen maar aan je techniek," zeg ik braaf het mij tijdens de wekelijkse schaatslessen op de Uithof geleerde na. Kerstin staat op en doet haar eerste onzekere Viking-schreden op het niet zo beste ijs. Vastgevroren sneeuw en ijzel. Binnen tien meter struikelt ze al over een ijsrichel. Haar Duitse bibs maakt hard kennis met de Nederlandse ijsvloer. "Kom op," zeg ik, "gelijk doorgaan, straks durf je niet meer verder." Ze krabbelt op, geenszins uit het veld geslagen. "Had ik toch mijn eigen schaatsen maar meegenomen. Die zijn veel hoger. " Ze doelt op haar kunstschaatsen, nog in de DDR-tijd met veel moeite op de kop getikt. Haar optie is helaas op dit moment niet reëel. Het zal op de Vikings moeten gebeuren. Met Oostduitse discipline zet ze door. Het Plan moet en zal gehaald worden.
"Hier in het geveegde spoor rijdt het beter," probeer ik haar vergeefs voor vallen te behoeden. "Krrrass-béng!" De door de smalle ijzers getarte zwaartekracht is sterker dan Kerstin. Vijftig meter verder herhaalt het tafereel zich en gaat ze opnieuw het bevroren riet in. Er is inmiddels een goede honderd meter afgelegd. Met dit tempo duurt het dan minstens drie uur tot het Verlaat. En dan moet je ook nog eens terug! Kerstin is Duits schaatsfanaat
en speciaal komen logeren "om een tocht te rijden". Haar optreden in het voormalige Oost-Duitsland beperkt zich tot
kunstrijrondjes. Op een meertje vlakbij Lobetal, de instelling voor gehandicapten, waar ze werkt. Die ligt ten noordoosten van
Berlijn, de voormalige Hauptstadt der DDR. Vorig jaar kreeg ze bij toeval de smaak te pakken van Neêrlands mooiste
wintersport. Bijna tien kilometer reed ze toen. Over de Rotte, tussen alle Hollandse ijspret door. Afstanden afleggen op haar
DDR-kunstschaatsen durfde ze klaarblijkelijk wel aan. Dit jaar moest er dan maar eens een tocht gereden worden. Officiëel.
Voor een medaille. Dat laatste is tenslotte geen onbekend fenomeen in haar ehemalige Bauern- und Arbeiterrepublik.
Landgenote Gunda Niemann doet -op Nederlandse noren-tenslotte niet anders dan voor eremetaal rijden.
Twintig kilometer Westveense
poldertocht lijkt me heel geschikt om mee te beginnen, denk ik optimistisch. Afgelopen zaterdag was het ijs op de Vlaardingse
Vaart tenslotte ook uitstekend. Driehonderd meter martelgang later, over de Grecht richting Woerdens Verlaat, weet ik beter.
Een weekeind ijzel en sneeuw blijkt funest geweest te zijn voor de ijsvloer. Ze is inmiddels tot de ontdekking gekomen dat in het kapitalistische Westen eigen regels
gelden. Zeker met schaatsen. Een medaille is hier een produkt, en daarvoor zal geprestéérd moeten worden.
Mijn uitdagend lege stempelkaart moet vol.
Aan de zwoegende Kerstin denkend knaagt ondertussen het geweten. Zou ze al terug bij de auto zijn? Gelukkig vraagt de immer slechter wordende ijsvloer al mijn aandacht. Ik vecht om overeind te blijven. Het toch al niet geweldige tempo wordt er niet beter op. In elk geval doet het de wroeging even vergeten. Het is eindeloos afzien over de poldersloten en tegen de wind in naar de volgende stempelpost. Bovenaan de dijk, op de Mijdrecht. Drie kontroleurs zitten in een klein formaat Adria-caravan, die de laatste dagen van zijn ooit zonnig begonnen vakantieloopbaan slijt als stempel- en horecalokaal op Hollands breekijs. Zolang het nu maar niet gaat dooien...
Een Amersfoorts stel doet zich bij
het kampeermiddel te goed aan koek en vooral aan zopie. We rijden een stukje gelijk op. Hooguit een week eerder voer een
binnenschip het ijs op de route aan flinters. Het eind dient zich tegelijk met de Grecht, met aan het eind het startpunt, weer aan.
De verbazing wordt nog veel groter. Reeuwijkse Plassentocht. Op 15 en 17 februari 2010 na lange tijd weer op de Reeuwijkse Plassen gereden. Schaatsend over soms maagdelijk, soms geveegd, maar altijd besneeuwd en doorgaans redelijk glad genietijs.
"Het Wapen van Reeuwijk", Reeuwijk
horeca langs de route:
Je kunt op oudejaarsdag natuurlijk tussen de oliebollendampen gaan zitten, maar is het niet beter wat sportiefs te gaan doen? Zo bewaart mijn trouwe vriendin Anke de beste herinneringen aan een nat maar gezellig uitje in het Pijnackerse zwembad, voorafgaande aan een jaarwisseling bij haar thuis. Dit jaar komt er niets van zwemmen, want er ligt volop ijs. Omdat deze oudejaarsavond bovendien gereserveerd is voor een samenzijn met collega-ijsgezin De Schipper, ligt de aard van een te ondernemen aktiviteit voor de hand. Schaatsen dus. Na de erbarmelijke toertocht van 35 km gisteren in Woerden moet ik het vandaag maar wat dichterbij
zoeken. En wat korter. Mijn zoekend teletekst-oog valt op de mogelijkheid van twintig of dertig kilometer in Reeuwijk. Dat is
zeker niet te ver. Volgens ex-Fina-medewerker Dico Dullemond (die daar vlakbij woont) moet het een schitterend gebied zijn. Hij
strijkt regelmatig neer op één van de vele eilandjes in het plassengebied, en kan derhalve als deskundige
beschouwd worden. Ik vaar blind op zijn oordeel.
Het startcafé "het Wapen van Reeuwijk" is, ondanks het ontbreken van richtingbordjes
"Plassentocht", snel gevonden. Oliebollenlucht vermengd met die van bier en chocolade. Tapijt en karton om de vloer te beschermen
tegen de geconcentreerde zwaartekracht van honderden ijzers. Achterin natuurlijk de onvermijdelijke KNSB-tafel met dito officials. Voor ons rekreatieschaatsers betekenen de strookjes land regelmatig klunen. De tocht voert overal dicht langs de oever, en de vele dammetjes zorgen al gauw voor tientallen kilometers extra waterkant in het Reeuwijkse. Daarmee wordt meteen duidelijk, hoe je in een gebied van nog geen vier bij vier km toch twintig of zelfs dertig kilometer wegrijdt.
Eenzaamheid troef vandaag. Onze logee Kerstin laat vanwege de gisteren in Woerden opgelopen schade, vandaag verstek gaan. Zij kan duidelijk minder goed met Vikings overweg dan haar landgenote Gunda Niemann. Ze hebben haar hielen zo verschrikkelijk beschadigd, dat ze voorlopig zelfs niet in staat is haar auto naar Oost-Duitsland terug te rijden. Onderweg tref ik weinig vervangend gezelschap. Iedereen voert een persoonlijk gevecht met de straffe tegenwind en het, ondanks de veegsporen, onaangename bobbelijs. Er zou comfortabele vering in je materiaal moeten zitten. Is zo'n torsiestijf Raps-ijzer nu eigenlijk wel een voordeel? Op bijna twintig kilometer vanaf de start, wordt mijn aangeboren behoefte aan weinigzeggende conversaties, liefst met vrouwelijk gezelschap, dan toch enigszins bevredigd. Twee vriendinnen stelpen bij een drukke koek-en-zopie tijdelijk mijn eenzaamheid. Ook nu weer zijn mijn supersnelle, blinkende lakschoenen daar de oorzaak van. Zelf zorg ik er uitgebreid voor, hun belangstelling nog even vast te houden. De pret blijkt echter van korte duur. Samen vervolgen de meisjes hun 20 km tocht, op het moment, dat ik al besloten heb er minstens tien meer binnen te gaan halen. Dus volgt het onvermijdelijke afscheid.
Niet al te lang daarna tref ik één van hen op het 30km-parcours opnieuw. Met de zojuist veroverde 30 km-medaille in mijn hand dub ik over de mogelijkheden. Het loopt
tegen half vier en ik wil er nog wel 20 km aanplakken. Het gaat tot nog toe best lekker. Maar de kans is niet groot, dat dit
voornemen nog binnen de openingsuren van de controleposten te realiseren valt, waarschuwt één der officials
achter de KNSB-tafel. Wat is wijsheid?
In het temperende licht van de laatste zonsondergang van dit jaar trek ik mijn rondjes over het
inmiddels bekende terrein van de veenplassen. Er zijn maar weinig schaatsers overgebleven; iedereen lijkt al verdwenen naar de
oliebollen. Eenzaam bereik ik de eerste controlepost, die inderdaad dicht is. De hoop op tastbare bewijsstukken voor het
afleggen van nog eens dertig kilometer vervliegt. Het blijft bij de vier al aanwezige stempels van het eerste rondje. Ook de
volgende controle ziet er onbemand uit. Het loopt tenslotte tegen vieren. Er zijn mensen bezig, de inboedel van de
stempel-en-zopie-post over te laden in de restanten van een op het ijs geparkeerde Opel Kadett. Alle carosseriedelen van het voertuig die boven het stuur uitstaken,
zijn verdwenen, waarschijnlijk om gewicht te besparen voor gebruik op het ijs. Bij de laatste controle dit jaar is de voorspoed over. Alles is uitgestorven. Er is niemand achtergebleven om mijn smeekbeden toe te richten. Dus is de oogst van dit tweede rondje maar de helft van de vereiste stempels. Ik ben weliswaar al gelauwerd, maar het is, prestatiegericht als ik ben, de bedoeling, dat de vandaag gereden afstand meetelt voor het 1000 kilometer KNSB-diploma. Hoe zal de uitreikende instantie straks reageren bij het zien van zo'n onvolledige kaart? Inmiddels is de duisternis ingevallen, zodat ik mijn afsluitende schaatskilometers van dit jaar
in het donker afleg. Het geveegde spoor tekent zich nog vaag af. Scheuren zijn vrijwel niet meer te zien. Toch komt zonder
valpartijen de laatste kluunplaats weer in beeld. Over de weg heen, waar twee auto's netjes op het glaciale verkeer wachten.
Vanaf dit punt heb ik verder alleen nog meewind. Een fel verlicht baken wijst me de weg terug naar het startcafé.
De man heeft het kennelijk niet zo op materiaal, dat je zo voor iedereen hoorbaar op je fouten wijst, gezien het concurrerende merk van zijn huidige schaatsen.....
|
|
|||||||||||||
|