|
|||||||||
|
Het verhaal is eerder gepubliceerd op de site van Skate-A-Round.
In het donker achter het station van Duivendrecht staat een klein formaat touringcar te wachten. Eromheen wat schimmige gestalten en een berg bagage. Onder de openstaande klep komt Gina, de buschauffeuse, tevoorschijn. Ik overhandig haar mijn tas met trouwe Zandstra's en mijn plunjezak, welke ze ergens achterin het donkere gat stouwt. Ondanks dat de motor de lucht al een tijdje met haar dieselgassen bezwangert, duurt het nog even voor we inderdaad wegrijden.
We gaan naar Berlijn!
Na Amersfoort vult de tot dan halflege bus zich met bruisend skateleven. Er wordt geschoven met zitplaatsen en bagage. Er is theorieles van 'n skatecrack en uitleg over de boordkeuken.
Zelf kan ik in een verkeersmiddel de slaap meestal moeilijk vatten. Als Gina diep in de nacht, al dan niet bewust, exact op de voormalige Oostduitse grens bij Helmstedt een pauze inlast, ben ik dan ook klaarwakker.
Het is nog zeer vroeg in de ochtend, als we de volgende stopplaats aan de Berliner Ring oprijden. Koffiebekertjes en slaperige koppen rond het toiletgebouwtje.
De opwinding van het weerzien met Berlijn wint het van mijn vermoeidheid. Iemand ontdekt mijn kwaliteiten als Stadtführer en al spoedig staan we met z'n vieren bij het U-Bahnstation Unter den Linden, pal voor de Russische ambassade. Van hieruit bestuurde de KGB de socialistische gang van zaken in de ehemalige DDR. Nu staat er alleen een landerige waakagent zich op de stoep te vervelen. Als hij van onze marathonplannen verneemt, stijgen we een stuk in zijn achting.
Telkens als ik Berlijn bezoek, word ik op deze plek door een indrukwekkende rij toeristen afgeschrikt. Wachtend voor het veiligheids-bliep-poortje, dat onverlaten buiten het parlementsgebouw moet houden. Dankzij Karen, Ad en Minze beproef ik dit keer maar eens wel mijn geduld. Wat na drie kwartier wordt beloond met een fenomenaal uitzicht over de herrezen Duitse hoofdstad.
Het is hier behoorlijk druk met voorbereidingen voor de marathon. Overal worden tentjes opgebouwd. Hier worden morgen tienduizenden rijders opgevangen na de finish. Een enkele skater ploegt zich nu al tussen vrachtwagentjes en kabels door. Mij niet gezien! Vanmorgen zijn wij nog even gewone voettoeristen.
Op de Berlin Vital Beurs komen we 's-middags al een beetje in skatestemming. Stands met de mooiste skeelergadgets rijgen zich aaneen. We wurmen ons tussen kwijlende liefhebbers door en halen (natuurlijk helemaal bij de achterste ingang van het uitgestrekte beurscomplex) onze marathoninschrijving op. Compleet met een Champion tijdmeetchip, model 2005. De U-Bahn brengt Minze en mij vervolgens terug naar het hotel, waar ik probeer nog iets van mijn in de bus kwijtgeraakte nachtrust te compenseren.
Diezelfde avond wordt er alweer een beroep op mijn fitheid gedaan. Vanaf het "Rotes Rathaus", in de voormalige Hauptstadt der DDR, vertrekt de Berliner Parade.
Zonder politie-escorte leggen we vervolgens opnieuw de route van deze avond af. We storten ons dit keer met ware doodsverachting in het Berlijnse verkeer. Via fietspaden vol in de weg lopende voetgangers, losliggende tegels, kinderhoofdjes en langsrazende taxi's. Terug naar een hopelijk betere nachtrust het hotel.
Als een blok geslapen. Vandaag is het de marathondag! Er wordt als voorbereiding een skateclinic gehouden, waar onze groep onder leiding van enkele cracks nog even de techniek tot in de puntjes kan oefenen. Bij mijn sportieve niveau zou zo'n training geen overbodige luxe zijn. Toch laat ik me, met enige schaamte, liever door de aantrekkingskracht van de Duitse hoofdstad verleiden. Die enkele keer dat je in Berlijn bent, moet je daarvan profiteren. Klinieken zijn er tenslotte in Nederland ook genoeg, nietwaar?
In het uitgestrekte Sperrgebiet rond de Strasse des 17ten Juni is het, enkele uren vóór het startschot, al een drukte van belang. De organisatie heeft mij, ondanks het indrukwekkende PR van 1:42 uur dat ik heb opgegeven, in één der achterste startvakken ingedeeld. Een vergissing of een vooruitziende blik ?
En daar gaat-ie dan! Over spiegelglad asfalt snorren honderden wieltjes over de brede allee. Rond de Siegesäule richting Friedrichstrasse. De eerste slachtoffers vallen. Ambulancepersoneel zit rond een bebloede skater, blockers sturen de rollende meute de andere rijbaan op.
De meeste Skate-a-rounders zijn in geen velden of wegen meer te zien.
Tot Rathaus Schöneberg (waar Kennedy zich ooit als "ein Berliner" omschreef) wissel ik regelmatig tussen de Denen en een baardaap in knaloranje skatesuit, die iets harder lijkt te gaan. Ik moet vanaf hier maar eens wat meer aan mijn tempo doen.
Hier skeeler je echt voor je plezier. Het wegdek is nog altijd uitstekend en niemand die je in de wielen rijdt! Ik vraag me af of ik op een beetje verantwoord schema lig.
Ik begin de strijd met de verzuring opnieuw te verliezen. Zonder reddende energiereep zal het zwaar worden tot de finish. Nog even volhouden....
Nog twee kilometertjes maar....
In het finishgebied laat ik mij met bananen, medaille en plastic zweetcape een beetje oplappen. Daar tref ik ook Minze, die al even binnen is. Samen besluiten we ons kilometrage van deze dag nog wat te verhogen, door naar het hotel terug te skaten.
Als afsluiting van een vruchtbaar marathonweekend gaan we nog wat kilometers maken op het roemruchte Fläming skatepad. Dat ligt enkele tientallen kilometers onder Berlijn en vormde voor mij één van de hoofdattracties van het weekend.
De echte die-hards vertrekken in vol ornaat voor nóg een ochtend skeelerplezier. We rijden de gloednieuwe Rundkurs RK4, door bossen en golvende velden. Met een orgasfalt kwaliteit die ik over zulke lange stukken nergens eerder mocht meemaken. Het gevoel laat zich nog het best vergelijken met het schaatsen op glad, diepzwart ijs!! De juichende commentaren van skaters op de Fläming website zeggen niets teveel! Door een vreemde speling van het lot bevind ik mij in dit gezelschap van net iets te geoefende rijders. Moe of niet, ik wil koste wat het kost een keer het echte Fläminggevoel ervaren hebben! Heerlijk duurt het langst. Toch eist de marathon van gisteren zijn conditionele tol. Al snel zie ik de andere skaters aan de horizon in het landschap verdwijnen. Maar dan blijkt dat de organisatie ook hier aan gedacht heeft. Bezem skater Martijn houdt mij in de achterhoede gezelschap. Service van Skate-a-Round. Zelfs de zwakste deelnemer laten ze niet zomaar in de rimboe achter! Samen genieten wij in een rustig tempo van de zonovergoten omgeving en het fantastische pad. Tussen de herfstbossen, graanvelden en restanten van voormalige collectieve boerderijen. Zo nu en dan komen we andere skaters of fietsers tegen. Via Werder en Fröhden bereiken we Bochow. Bij de Gäststätte midden in het dorp treffen we ook de rest van onze groep. Wachtend op het broodnodige vocht en de caloriën om de rest van de Rundkurs aan te kunnen. Of gewoon genietend van het zonnetje en de idyllische omgeving. Voor mij één bord gebakken aardappelen met ei later staan we weer op de wielen. Dit keer blijft het peloton bijeen. Heb ik zoveel voordeel van het handje dat Ad mij op zwakke hellingmomenten van achteren toesteekt? Of stijgt het zojuist genuttigde bier sommige deelnemers naar de beenspieren? Bij Oehna passeren we nog een onvervalste DDR-spooroverweg. Lagers, wielen en frames kreunen bij hoogteverschillen van vele centimeters in het wegdek. We passeren dit reliek van een voorbije tijd gelukkig allemaal ongeschonden. Via Dennewitz maken we dan de cirkel bijna rond in Jüterbog. Echter niet vóórdat er gewonden vallen in een steil dalend, bochtig stukje even daarvoor. Ik ben dan inmiddels alweer in de achterste regionen van het peloton beland. Dit keer samen met Lex, big boss en dienstdoend bezemwagen van Skate-a-Round. Als wij, dankzij de remkracht van Lex en mijn lage tempo, de gevarenzone heelhuids gepasseerd zijn, blijkt Ad daar een forse schuiver te hebben gemaakt. Gelukkig is het minder ernstig dan het eruit ziet.
Even lassen we verderop, bij de 200 meter oefenpiste in Jüterbog, nog een korte stop in.
En dan zijn we alweer terug bij Gina en haar bus.
Klaar voor de lange weg terug naar huis.
Routekaartjes...
Routebeschrijving en info...
Beschrijving route hieronder.
|
|
|||||||
|