skatethuis verhalen routes skataria websporen contact
Zoek op de site:
Aangepast zoeken
sfeerverhaal
routebeschrijving
routekaartje

< < < vorige < < <

Het copyright van deze site en haar inhoud, voor zover niet anders vermeld, berust bij Johan Grootveld.

Site design:
Johan Grootveld / Blinksoft

Het "Oostland" (1).

Rondje Delft, Zoetermeer, Berkel en Rodenrijs.
(kleine rondjes plm. 10km, grote ronde 41km)

lijn tussen toertocht verhaal en skateroute beschrijving

Update:
Op vrijdag 20 aug. 2010 heb ik opnieuw een tocht in dit gebied geskate. Dat levert hier en daar updates op in wegdek- en gps-info.
De foto's bij deze route zijn eveneens tijdens deze 2e tocht gemaakt.

lijn tussen toertocht verhaal en skateroute beschrijving

Het is koud en stil op het pad langs de Ackersdijkse Plassen. De kale bomen priemen met hun takken omhoog tegen de grijze lucht. Achter flarden mist zijn de spaarzaam verlichte gebouwen van de Delftse universiteit vaag zichtbaar. Gewerkt wordt er niet. Personeel en studenten maken zich op om van het komende kerstweekend te genieten.
Het Ackersdijkse fietspad loopt dood op de parallelweg langs rijksweg A13. Een eenzame skeeleraar ploetert er tegen de straffe wind in. De rug gekromd als een schaatser.
Het duurt nog gauw een paar uur voor de duisternis invalt. Wat doet die skater hier eigenlijk nog?
Moet hij niet naar huis? Naar kerst?
Nee!
Die sportieveling heeft de skeelers gepakt om zijn zorgen te ontvluchten. Zojuist is zijn bedrijf op de klippen gelopen. Zijn compagnon is er met de grootste klant vandoor.
Dit is het einde. Hij heeft geen toekomst meer.....

Er heerst chaos in het hoofd van de skater. Wat helpt daar nu beter tegen dan je zorgen in de koude buitenlucht weg te sporten? Te proberen alles op een rijtje te zetten?
Voorlopig komt daar nog niet veel van. Het drukke sluipverkeer langs de A13 eist alle aandacht op. Er scheren steeds auto's rakelings langs hem heen. Die rijden in de richting van Rotterdam.
Naar huis, naar kerst.
"Driving home for X-mas, with a thousend memories", klinkt er melancholiek uit een autoradio, "I can't wait to see those faces.."
Het gevaar neemt pas af als zich een nieuw fietspad aandient, dat in de richting van de Delftse Hout leidt. Hier is het rustiger. De gecrashte ondernemer staat nog recht op z'n skates en probeert zijn gedachten te ordenen.
"Hoe moet het nu verder met me?", vraagt hij zich vertwijfeld af, "zonder inkomsten?"

Hij is véél te lang op die ene, vette klant blijven leunen. De klassieke fout die geen enkele beginnende ondernemer hoort te maken. Maar het ging ook zo gemákkelijk... Volop werk en maandelijks uitpuilende giro-afschriften op de mat. En zeëen van tijd voor andere dingen.
Zoals skeeleren bijvoorbeeld. . . .

In de kou doemt een verlaten waterpartij op. Slierten mist onttrekken de Nootdorpse Dobbeplas gedeeltelijk aan het oog. Niemand heeft hier zo vlak voor de kerst iets te zoeken.
Machtig uithalen kan de zakenman op de stille, droge asfaltpaden. Het was een goed idee om de polder in te trekken. De tien wieltjes onder hem snorren tevreden over het gladde recreatie-asfalt tussen Nootdorp en Zoetermeer.
Zoetermeer, daar kwam hij jarenlang over de vloer bij zijn ex-compagnon.
"Nu even niet aan denken", vermant de skater zich, "ontspan je.."

Veel routinewerk deed hij. Met weinig eigen inbreng. Een béétje creatieve architect haalt zijn neus op voor dit werk. Zeker nadat de teugels bij de oliemaatschappij strakker waren aangehaald. Maar het betaalde goed.
Dit hield je wel tot je pensioen uit.
Diep verborgen knaagde soms het ontwerpersgeweten. Bijvoorbeeld wanneer hij architecten van zijn generatie ontmoette die het gemaakt hadden. Hun versteende creativiteit bewonderde. Ook vandaag kan hij bij het passeren van de architectuur in deze groeigemeente enige afgunst niet onderdrukken.

Het abominabele plaveisel na de housefabriek "Locomotion" roept de mijmerende skeeleraar hardhandig in de werkelijkheid terug. Alle aandacht is nodig om staande te blijven op het uitgestorven, maar weinig skatevriendelijke betondek.
Dichter bij het Zoetermeerse Stadshart wordt het drukker. Enkele verlate kooplustigen fietsen met hun kerstaanwinsten richting huis. Winkeliers maken aanstalten hun bedrijf te sluiten. Het zilveren Ministerie van Onderwijs spuwt de laatste ambtenaren naar buiten, de invallende schemering in.
"Christmas in the sixties was fine", klinken er flarden van Faye Lovski tussen de verlichte etalages. "Christmas was a friend of mine...."
"Ach", neuriet de skeeleraar mee, "wás dat maar zo." Hij schakelt een tandje hoger. De weg naar huis is nog lang en het is bijna donker. De conditie heeft van het zakelijk debâcle weinig te lijden gehad.
Bijna ongemerkt ontspant hij zich. Langzaam maakt de chaos in zijn hoofd plaats voor rust.
Ligt dat aan de gezonde buitenlucht of komt het door Faye?

Terwijl de architect langs het sprankelend vormgegeven winkelcentrum van de wijk Rokkeveen rolt begint plotseling, diep weggestopt, zijn geweten te knagen.
"Vroeger ontwierp ik ook wel zulke dingen", realiseert hij zich.
"Heb ik me al die jaren eigenlijk niet verschrikkelijk in laten pakken? M'n creativiteit verkwanseld voor het lokkende geld van een oliemaatschappij?"
"Eigen schuld, dikke bult", steekt hij de hand in eigen skeelerjack.
"Freewheelde ik tenslotte niet véél te makkelijk m'n kostje bij elkaar?".
"Maar dat gaat veranderen!" neemt de skeeleraar zich voor.
"Ondernemen is vooruitzien. Zeker nu!"
Allereerst zal hij op nieuwe klanten uit moeten. Zonder klanten geen toekomst.
Freewheelen is er vanaf nu alleen nog op skeelers bij.

Vijf uur is het geweest. Buiten is het inmiddels uitgestorven.
De mensen zitten allang thuis, bij de kerstboom.
Als de ondernemer de wijk Rokkeveen uit rolt, valt de duisternis in. Het laatste stuk naar huis moet in het donker afgelegd worden. Geen aanlokkelijk vooruitzicht. Het kilometerslange Landscheidingspad naar Berkel loopt dwars door de onbeschutte polder. Elk steentje kan een valpartij betekenen.
Steeds moeizamer worstelt de eenzame figuur zich voort over het aardedonkere pad. Naar huis. In de richting van de lokkende Rotterdamse lichtjes in de verte.
De laatste, zware loodjes.
Het skeelertochtje heeft de ondernemer goed gedaan. Het lijkt alsof de gure tegenwind alle somberheid uit zijn brein weggeblazen heeft. "Christmas was a friend of mine," speelt er nog steeds door zijn hoofd.
"IS a friend of mine."
Hij ziet het weer helemaal zitten. De toekomst mag dan onzeker lijken, hij voelt dat hij nog altijd een creatief architect is.
Na de kerst gaat hij er tegenaan!

pijl

Routekaartje...


Grotere kaart weergeven

toertocht en wegdekrating kaartjeasfalt rating kleuren legenda bij toertocht kaartje en wegdek beschrijving

pijl

Routebeschrijving...

(cijfers betreffen de gegevens van de latere tocht
eea. is gebaseerd op informatie van de gps)
datum: 20-8-2010
bewegingstijd: 4:49 u
afstand totaal: 69,71 km
gemiddelde snelheid: 14,4 km/u

Deze route biedt nogal wat tegenstellingen.
Hij voert je door het nieuwe kassenlandschap tussen Rotterdam en Zoetermeer. Het zogenaamde "Oostland" vormt het overloopgebied voor gevluchte tuinders uit het veel bekendere Westland. Behalve door deze "glazen stad" rijd je ook dwars door de stenen stad Zoetermeer. De route voert voor een groot deel over polderwegen, met goed asfalt, waar ook ander verkeer rijdt. Een redelijke ervaring in het rijden tussen auto's moet je dus wel hebben.

  1. Het NS-station Wilgenplas in Rotterdam-Schiebroek (Hofpleinlijn) vormt het begin, maar je kunt de route natuurlijk ook anders rijden.
  2. Naast het station neem je het tunneltje onder het spoor. Waar het fietspad de autoweg ontmoet rechtsaf. Je skeelert nu onder de dalende vliegtuigen van Rotterdam Airport door.
  3. Links aanhouden bij de eerste T-kruising. Je koerst om de landingsbaan naar de volgende kruising met de zeer drukke Doenkade rechts.
  4. Steek over naar de Bovendijk. Let goed op!!. Blijf deze volgen, hij wordt autovrij na plm. 2km.
  5. Via een hoog bruggetje over de Zweth. Rij rechtdoor over het geasfalteerde fietspad, niet rechtsaf naar de molen, tot de volgende T-splitsing.

  6. Nu kun je kiezen: de langere route langs de Ackersdijkse Plassen en de A13 gaat linksaf.
  7. De kortere route over Delfgauw is rechtdoor, de polderweg op.
  8. De eerste route lijkt pittoresk, maar het stuk verderop, langs de A13 richting Delft, is erg druk.
  9. Aanvankelijk is er een fietspad, later skeeler je zeker 2km. naast erg hard rijdende auto's. Onder enkele viaducten door.
  10. Waar de parallelweg tegen de vaart scherp linksaf buigt, kies je het fietspad naar rechts, vóór langs de vaart. Test je zeebenen en je inline skates hier op de golvende betonnen drempels.
  11. Aan het eind zijn de stoplichten in Delfgauw. Hier sluit de kortere route weer aan.

  12. Steek over en volg de woonstraat in de richting "Nootdorp" en "Dobbeplas" (Willy Dobbe??).
  13. Hier rolschaats je de Delftse Hout in. De bestrating is eerst niet best, maar verderop skeeler je weer op het asfalt.
  14. Volg na plm. 2km. rechts de Bieslandsekade, en later het Hazepad langs de weteringdijk, nog steeds richting "Dobbeplas".
  15. Daar zie je de molen van Nootdorp. Sla bij de provinciale weg linksaf naar de molen, en gelijk weer rechtsaf de Geerweg aan de overkant in. NIET de bredere weg verderop bij de nieuwbouw nemen.
  16. Na plm. 500m bij de T-kruising linksaf, en verderop bij de T-kruising rechts, door de nieuwbouwwijk richting Zoetermeer. Landwegen met prima asfalt, maar ook enig autoverkeer.
  17. Let op de twee spooroverwegen voorbij de woonwijk. Die leveren op skeelers minder problemen op dan ik vreesde, maar kijk toch goed uit. Zeker met rolschaatsen of inline skates. "Er kan NOG een trein komen."

  18. Onder de A12 door ga je rechtsaf, en gelijk links. Je volgt nu de spoordijk van de Zoetermeerlijn.
  19. Waar links een spoorviaduct ligt skate je rechts, de Voorweg in. Nu volgt een stuk dwars door Zoetermeer. Daarbij moet je steeds de richting "Benthuizen" aanhouden.
  20. Bij de discotheek "Locomotion" is de verkeerssituatie onduidelijk. Wil je een winterse sfeer proeven, stop dan even bij het nabijgelegen "Snowworld". Om wat te drinken en op echte sneeuw te skieën.
  21. Door de hele stad liggen vrije fietspaden, helaas van nogal ruw beton. Voor architectuurminnaars is de stedenbouwkundige ontwikkeling van Zoetermeer duidelijk af te lezen aan de gebouwen die je in het "Stadshart" passeert.

  22. In het Stadshart liggen rode tegelpaden. Later, nog steeds richting "Benthuizen", asfalt.
  23. Je skeelert via een brug over de drukke Australiëweg. Een heel stuk voorbij het centrum kun je direct na een bruggetje over de vaart alleen links ("Benthuizen") of rechts richting "Pijnacker".
  24. We doen het laatste, en skaten de Zegwaartseweg (later Rokkeveenseweg) op. Volg nu geen "Benthuizen" meer...
  25. Blijf de Rokkeveenseweg rechtdoor volgen, aanvankelijk langs de vaart, later tussen de huizen. Let op bij de kruisingen en de van links bijkomende autoweg (Binnenweg).
  26. Voorbij het Shell-station links buigt de autoweg rechtsaf. Wij doen dat niet, steken over en blijven op de Rokkeveenseweg rechtdoor skeeleren.
  27. Door het tunneltje onder de A12, en daarna direct, vóór de nieuwbouwwijk Rokkeveen, het rode tegelfietspad linksaf in.

  28. We skaten tussen het Bastion hotel en de spoorlijn alsmaar rechtdoor over het lange rechte fietspad. Een heerlijk stuk van de toertocht, met meestal de wind in de rug.
  29. Volg ook langs het industriegebied de spoorlijn, houd links en buig niet rechtsaf mee met het fietspad.
  30. Na de metalen golfplaathallen, begint het grasland weer. Daar ga je over een bruggetje wel rechtsaf. Een fantastisch asfaltpad over een dijkje! Los van de twee veeroosters tenminste.... Let hier dus ruim van te voren goed op.

  31. Blijf rechtdoor rolschaatsen, richting "Bergschenhoek" via het mooie Landscheidingsfietspad. Let op het slechte stukje in de skateroute en de autoweg kruising.
  32. Na enkele km's rijd je de eerste huizen van Berkel voorbij. Waar het fietspad tenslotte op de Oostersingel (bestraat) uitkomt steek je over en ga linksaf.
  33. Houd op de rotonde rechts aan, skate het dijkje op, niet linksaf dus naar Bergschenhoek. Wie dit drukke weggetje niet aandurft, rijdt onderlangs de singels.
  34. Aan het eind van het dijkje rechts over het bruggetje, gelijk links het rode fietspad op, en de richting "Rotterdam" of "Rodenrijs" volgen.
  35. Deze route gaat over de rotonde weer rechtdoor de polder in. Na plm. 3 km linksaf langs het spoor terug naar Rotterdam-Schiebroek. Hier ligt de ongebruikte hogesnelheidslijn.
  36. Na het industrieterrein kun je rechtsaf over de singel via de Lindenlaan weer terug naar station Wilgenplas, waar ik deze skeelerroute begon.

Via diverse plaatsen is een koppeling tot stand te brengen met de Oostland (2) route en het Rondje Zoetermeer.

pijl

skeeleraars op vijfwiels speedskates

skatethuis verhalen routes skataria websporen contact