![]() |
![]() |
|||||||||
|
||||||||||
|
Op 25 juli 2007 heb ik opnieuw deze tocht gereden. Het parcours was inmiddels veranderd. Het gps-kaartje en de tijdswaarneming geven de situatie van deze laatste tocht weer, inclusief de aanrijroute vanuit Overschie-Kleinpolder waar mijn auto stond. De terugrit na afloop is door de gps slechts gedeeltelijk geregistreerd, vanwege een plotselinge energiecrisis als gevolg van lege batterijen.
In deze tijd van kortstondige hypes is er weer een nieuw fenomeen geboren. Waar ik het over heb? Over de NIGHTSKATE natuurlijk! Ook in Amsterdam heeft menige streetroller een tunnelsyndroom opgelopen na de rampzalige taferelen die zich een vorig seizoen in de trotse IJ-tunnel afspeelden. Iedere serieuze skater weet, dat duisternis en rolschoeisel moeilijk samengaan. Zeker in combinatie met het drukke verkeer in een stadscentrum. Toch verhinderde die wetenschap niet, dat het verschijnsel tomeloos populair raakte. Eerst in Amsterdam natuurlijk, maar spoedig daarna ook in veel andere plaatsen. Niet in de laatste plaats vanwege de aantrekkingskracht van de après skate na afloop. Ook Rotterdam ging met het succesvolle concept aan de haal. De plaatselijke variant "Wednesday Night Skate", trok al spoedig vele malen meer deelnemers dan het Mokummer origineel. Tot enkele tienduizenden rijders zelfs. Reden voor mij, serieus natuurtochten skeeleraar, om dit nieuwe skateconcept eens aan een nader onderzoek te onderwerpen.
Veel lol en weinig inspanning. Zo laat zich het evenement het best typeren. Niet direct iets voor een toertochtrijder, die liever afziet tot hij erbij neervalt. Omdat een bepaalde vorm van skeelerluiheid mij wel aanspreekt, stond ik die woensdagavond dan toch op tien wielen op de Nieuwe Binnenweg. Voor het café van Radio Rijnmond hadden zich drommen funskaters verzameld. Meest achtwielers, slechts een enkele speedskater wachten de gebeurtenissen af. Een alleraardigst meisje drukt me een reclamefoto met het deelnemersveld van de vorige tocht in handen. Duizenden lachende gezichten tussen de sponsorreclames. Na twee keer lijn zes ploegt zich een glimmende Chevvy pickup truck uit de fifties door de gewielde menigte. Voorzien van een formaat geluidsboxen, dat op het gemiddelde Stones-optreden niet zou misstaan. Eerst de onvermijdelijke groepsfoto's ("even lachen naar het vogeltje.."). Bedoeld voor de volgende uitgave van het vlugschrift dat ik in mijn handen heb. Dan zet het truckje zich in beweging, gevolgd door een verwachtingsvolle menigte. De Chevvy
heeft weinig moeite met de stampende house die uit de speakers tettert, mijn oren des te meer. Maar het is feest. Ook de achterste skaters van het
kilometerslange lint achter de truck willen kunnen meedeinen op het houseritme. We zetten Rotterdam op stelten. Niet alleen de burgemeester heeft
daarop het patent. Ook nachtcollega Deelder, doorgaans wel te porren voor dit soort gebeurtenissen, laat zich niet zien. Houdt kennelijk niet van house..
Snelheid maken tussen deze drommen mensen in is er niet bij. Met al die tramrails is het ook levensgevaarlijk. Dus bewegen we ons in een kalm gangetje richting Kralingse Plas. Richting ravitaillering. De sponsor biedt ons op het 10 km-punt een concurrerend merk cola aan. Het funnen blijkt voor een aantal deelnemers te vermoeiend geweest. Een uitgedund gezelschap zet zich na een kwartier weer in beweging achter de tetterende rode Chevvy aan. Tot ver voorbij het Kralingse bos kom ik nog groene colablikjes tegen. De duisternis valt in als we de smalle Honingerdijk opdraaien. Terug naar het centrum. Hoe dichter bij het eindpunt, hoe chaotischer het wordt. Een clown skate rakelings achter
mij langs over de tramrails. Trossen deelnemers laten zich door het mobiele geluidspodium voortslepen, wat niet geheel zonder risico is. Maar zonder
kleerscheuren bereiken we Radio Rijnmond weer. Daar zwermen de deelnemers uit over de sfeervol verlichte terrasjes langs een nog altijd verkeersvrije
Nieuwe Binnenweg.
Onderstaande gps gegevens betreffen, samen met het Google kaartje, de op 25-7-2007 opnieuw door mij gereden route, incl. aan- en afvoerroutes. De routebeschrijving betreft de tocht uit bovenstaand verhaal:
(cijfers gebaseerd op informatie van de gps)
Het parcours van de oorspronkelijke route luidt:
|
|
||||||||
|