De diverse soorten verhardingen van de wegen en paden waarop we rijden bepalen voor een belangrijk deel ons skateplezier. Asfalt, klinkers, tegels, schelpenpaadjes. Elk soort wegdek kent zijn eigen hoedanigheden. En onhebbelijkheden natuurlijk......
Op verschillende plaatsen op het net wordt gewerkt aan een classificatie ("asfaltrating"), om de skeelerkwaliteit van al deze wegdeksoorten zo objectief mogelijk te kunnen vaststellen.
Wat is dat eigenlijk, wegdekrating? Waarom gaan we soms zoevend snel over glad asfalt en rammelen we elders op de keienprut uit onze skeelers?
Het classificeren van wegdekkwaliteit ("wegdekrating" in goed Nederengels) is moeilijker dan het lijkt. Iedere skater heeft zijn/haar eigen subjectieve mening. Dat blijkt op het internet, waar soms zeer uitgebreide systemen circuleren. Sommige zelfs met klassen van 1-10! Een simpeler systeem is overzichtelijker, en geeft voor de gemiddelde skater voldoende duidelijkheid. Mijn eigen, hier besproken kwaliteitsschaal kent 5 klassen. Zeer goed - goed - gemiddeld - slecht - zeer slecht. Die vormen de basis voor de routebeschrijvingen op deze webstek.
Verhardingen worden beoordeeld op een schaal van vijf, van zeer slecht tot zeer goed. Het gemiddelde is enigszins ruw, goed beschaatsbaar asfalt. Slechter is ruwer asfalt of bestrating. Beter is gladder asfalt of beton. Biljartlaken asfalt is het summum natuurlijk. Losse stenen of asfalt met ruwe steenslag is daarentegen nauwelijks berolbaar.
Een andere schaal, die van Just van den Broecke, gebruik ik sinds 2009 voor de tochten die ik op zijn webstek Geoskate.com plaats. Dit is een schaal van 4. "Goed" en "zeer goed" heeft hij samengevoegd. Dat vind ik eigenlijk te compact, maar het blijkt in de praktijk ook bruikbaar.
Ik sta open voor opmerkingen of aanvullingen.
Dit wegdek geeft het gevoel of je op ijs schaatst. Nu weet je weer waarom skeeleren zo verschrikkelijk leuk is. Bijna met de ogen dicht zweef je hier overheen en waan je jezelf in de skeelerhemel. Het betreft hier bijna altijd nieuw aangelegd en nog niet uitgeloogd asfalt. Soms een voortreffelijk aangelegd betonpad.
Voorbeelden:
Wegdek dat bedoeld is om op te skeeleren, maar net niet het summum. Dit is het geval op veel nieuwere asfaltpaden en -wegen. Zolang ze niet van steenslag voorzien zijn. Ook oudere polderwegen en nieuwe betonpaden vallen hier vaak onder.
Voorbeelden:
Wegdek zoals je dat doorgaans treft. Niet goed en niet slecht. Voor beginners behoorlijk te doen. Niet echt comfortabel voor langere stukken, maar je kunt het niet altijd top hebben. Goed genoeg om het een hele route lang vol te kunnen houden...
Voorbeelden:
Wegdek dat vrij onprettig te berijden is. Voor beginners niet ideaal. Gevorderde rijders draaien hier hun hand (of hun skeelers) niet voor om. Leuk is anders, maar even de tanden op elkaar tot het beter wordt!
Voorbeelden:
Wegdek dat enigszins, maar zeer onprettig te berijden is. Slecht voor materiaal en veiligheid, Af te raden voor beginners. Nauwelijks bruikbaar om binnen een route de afstand tussen twee betere gedeelten te overbruggen. Verhardingen welke slechter zijn dan de omschreven voorbeelden zijn als onbeskeelerbaar te beschouwen, en horen niet binnen een route thuis.
Voorbeelden:
Het copyright van deze site en haar inhoud, voor zover niet anders vermeld, berust bij Johan Grootveld.
Overname van afbeeldingen of teksten alleen na toestemming, met link en bronvermelding.
Site design:
Johan Grootveld / Blinksoft